tirsdag den 22. december 2009

Frygt ikke!!

Jeg har fået en fantastisk julehilsen fra en af mine rigtig gode venner. Den har jeg fået lov at genbruge og det synes jeg den fortjener.

I 14 dage har alverdens vise mænd
været samlet for at finde en løsning på noget, de fleste frygter.
Det gik ikke så godt som jeg havde håbet og forventet.

Rygtet om Ragnarok havde tilsyneladende ikke skabt rædsel nok.
Eller måske ledte de det forkerte sted. Det har alverdens vise mænd før gjort.
Eller måske er frygt og angst slet ikke en brugbar motivation.

Måske viser evangeliets juleengle og deres ’frygt ikke’ også vej i denne sag.
Måske skal verdens vise mænd og vi andre indse, at alene kærlighed og aldrig frygt er udgangspunktet for et lykkeligt liv på jorden.
Måske var det derfor Gud elskede verden (Kosmos) så højt, at han gav sig selv til denne jord

Uanset om vi skal finde løsninger på vores små lokale konflikter eller de store globale,
uanset om det handler om mennesker eller skaberværket,
uanset om vi skal håndtere vores eget liv eller hjælpe andre,
så er der nok kun én eneste bæredygtig vej – og det er kærlighedens vej.

Kærlighed til Gud, til naturen og til din næste.
Derfor fortæller evangeliet os at hyrder og vismænd bøjede knæ ved krybben og senere gjorde andre det ved korset, for her ses Guds kærlighed tydeligst.

Og det skal være mit juleønske for dig og mig, for vores fælles liv og funktioner i den foranliggende tid:
At vi ikke skal drives af frygt for noget eller nogen – ikke skal føle os fanget i mønstre, der får alt til at stritte i os – ikke skal kæmpe for at være god nok i egne eller andres øjne, men at vi må tilbringe så megen tid ved krybben og ved korset, at vores hjerte kommer til at brænde af kærlighed til den verden, som Gud elsker så højt.
For den fuldkomne kærlighed driver frygten ud.

1 kommentar:

Lykke Larsen sagde ...

Kære Stine,
Guds fred og rigtig god tur. Glæder mig til at høre nyt fra Jer. KH Lykke